Ny�gve kin�lom t�r�tt lantom, T�r�tt szivem, de � kacag. Robogva j�r, kel, fut az �let �nekes, v�res �s boros, Szent korcsma-ablakunk alatt. "Uram, kelj m�ssal viadalra, Nekem az �r�m nem �r�m, Fejf�j�s a m�mor s a h�rn�v. Cudar �lmokban elkopott A b�szke oroszl�n-k�r�m. " "Uram, az �n r�g�m magyar r�g, Medd�, kisajtolt. Mit akar A te nagy m�mor-biztat�sod? Mit �r bor- �s v�r-�ldom�s? Mit �r az ember, ha magyar? " "Uram, �n szeg�ny, k�sza szolga, Elhaszn�lt, nagy bolond vagyok. Mi�rt igyak most m�r rogy�sig? P�nzem nincs, hitem elinalt, Er�m elfogyott, meghalok. " "Uram, van egy any�m: szent asszony. Van egy L�d�m: �ldott legyen. Van egy p�r �lom-villan�som, Egy-k�t hivem. S lelkem alatt Egy nagy mocs�r: a f�rtelem. " "Volna tal�n egy-k�t n�t�m is, Egy-k�t buja, �j, nagy dalom, De, �me, el akarok esni Asztal alatt, m�mor alatt Ezen az �s viadalon. " "Uram, bocs�sd el b�s szolg�dat, Nincs semmi m�r, csak: a Bizony, Az �s Bizony, a biztos roml�s. Ne ig�zz, ne b�nts, ne itass. Uram, �n t�bbet nem iszom. "
"Ady első stílusának korszakát a későbbitől az különbözteti meg, hogy itt-ott rejtve-lopva, olyankor, mikor az ember legkevésbé sincs felkészülve ellene, szentimentális formák vannak elhelyezve a verseibe, gondosan eltakart vermek, melyekbe a gyanútlan olvasó belehull és meghatódik. " Szerb Antal A nyolcadik versszakban mit sem érő költészetét – törött lantját – is felajánlja törött szívével egyetemben, de mindez hatástalannak bizonyul, mert ős Kaján nem ereszti, nem hagyja nyugodni, pihenni, az Élet pedig tovasuhan, csak "robogva jár, kel, fut" a korcsmaablak alatt. Tehát hiába próbál kiszakadni a jelenlegi életviteléből, már nem engedik a körülmények, a hírnév is csak fárasztja, akárcsak a szerelem. Az "Uram, kelj mással viadalra" sor jelentheti a kor vezető értelmiségét, akik sokáig támadták a költőt, nem fogadva el költészete újszerűségét. A tizedik versszakban megszólal Ady magyarság verseinek fő motívuma és kérdése: "Mit ér az ember, ha magyar? ", de itt már nem csak az egyénről, hanem az egyész magyarságról van szó: mit ér a nép, ha magyar?
"Van cs�m�r�m, nagy irt�z�som S egy beteg, fonnyadt derekam. Utolszor meghajlok el�tted, F�ldh�z v�gom a poharam. Uram, �n megadom magam. " S m�r l�tom, mint kap parip�ra, V�llamra �t, nagyot nevet S viszik tov�bb a t�ltos�val Pog�ny dalok, v�g hajnalok, Boszork�nyos, forr� szelek. Sz�ll Keletr�l tov�bb Nyugatra, �j, pog�ny torn�kra szalad S �n fesz�lettel, t�rt poh�rral, H�lt testtel, dermedt-vidoran Elny�lok az asztal alatt. �letrajz P�lyak�p �rtelmez�sek Hat�st�rt�net Sz�veggy�jtem�ny Szakirodalom T�rl� Tan�ri k�zik�nyv Jegyzetek 74. Keletr�l: Kelet a kult�ra �s a k�lt�szet �shaz�ja. 75. Kaj�n: mitikus figura, a k�lt� egy�ni lelem�nye (a sz� eredete a bibliai K�in). 76. zsakett: �nnepi alkalmakkor viselt, fekete sz�n� f�rfikab�t. 77. Apoll�: a k�lt�szet istene a g�r�g mitol�gi�ban.
A hetedik versszaktól kezdődik a lírai én megalázkodó könyörgése, de mindez hiábavalónak bizonyul. A versszak elején még nagyságos úrnak, majd pajtásomnak, végül apámnak szólítja a titokzatos ős Kajánt. Bevallja, megunta már az önpusztító életet, az éjszakai tivornyákat és a semmirevaló szerelmet. Ekkoriban vált súlyosabbá Ady betegsége, s ezen csak rontott a költő kicsapongó életmódja, ami fölemésztette egészségét. Előtérbe kerültek a halál gondolatok, életének állandó társa, "rokona" lett a Halál. Rendszerint nem mint ijesztő rémet, hanem mint jó barátot ábrázolja, ami a menekülni vágyó lélek menedéke, otthona lett. Ezzel a témával foglalkozó versei alapjában véve mitikus versek, aminek a Vér és arany kötetben egy önálló ciklust áldozott. Ady, akárcsak Vörösmarty, a halál költője, de a halálkultusza az életkultusszal iker, s minél közelebb érezte magához a halált, annál jobban ragaszkodott az élethez. De ez csak későbbi költészetében nyer teret, fiatalon a franciás-dekadens attitűdöt öltötte fel: a Halál rokona ő, fáradt ember, aki lassan és készséggel süllyed a sírja felé.
Ady Endre: Az ős Kaján by Dóra Csiszár on Prezi